Sådan undgår du overspringshandlinger, når du arbejder hjemmefra

Du kender det sikkert: Bedst som man har sat sig foran computeren, kalder køleskabet. Eller opvaskemaskinen. Eller vaskemaskinen. Eller noget helt fjerde.

Hjemmearbejde er for mange mennesker tæt forbundet med overspringshandlinger, og det vil jeg forsøge at gøre noget ved med dette indlæg.

Herunder følger en række gode råd (i ikke-prioriteret rækkefølge) til at undgå overspringshandlinger, når du arbejder hjemmefra eller remote:

===========================

===========================

Prioritér dine opgaver

Start altid dagen med at skrive dine opgaver ned (hvis ikke allerede du har gjort det dagen før). List opgaverne efter reglen “vigtigste først” – og start så med den vigtigste opgave.

Ved at visualisere dagens indhold står det stjerneklart hvad du IKKE når, hvis du har for mange svinkeærinder i løbet af dagen.

Skab dit (office) space

Sørg for at du sidder godt, når du skal arbejde hjemmefra. Allerhelst, i et rum uden for mange fristelser (køleskab, fryser, opvaskemaskine, tv etc.).

Fyld et glas med vand, en kop med kaffe og sikker dig, at du har papir, blyant, lommeregner og hvad, du ellers skal bruge, ved din side FØR du går i gang, så du undgår at skulle hente en masse rundt omkring i huset.

Hold fri(kvarter)

Ingen kan arbejde 8 timer uafbrudt på en dag.

Sørg for at holde små pauser i løbet af dagen – og giv dig selv lov til at lave noget, som ikke har med arbejde at gøre: Sæt en tøjvask over, tøm opvaskemaskinen, løb en tur el.lign.

For at pauserne ikke bliver for hyppige eller lange, anbefaler jeg, at du benytter Pomodoro-teknikken, hvis du har svært ved at styre tiden selv.

Tal med dine kollegaer

Fortæl dine kollegaer hvad du agter at sidde med (og har tænkt dig at nå), når du arbejder hjemme. Gerne dagen før en hjemmedag.

Herved risikerer du at tabe ansigt, når du kommer tilbage på kontoret og ikke har nået noget, hvis overspringshandlingerne endte med at tage over. Og det er du ikke interesseret i. Vel?

Luk alle ikke-arbejdsrelaterede vinduer, faner og programmer

Mange af os bruger både computeren til arbejde og fritid. Lad vær’ med det, når du arbejder hjemmefra.

Sørg for at alle ikke-arbejdsrelaterede vinduer og faner er lukket, og at messenger-notifikationer, din private Skype og den delte Dropbox etc. er slået fra.

Lyt til god musik

Rigtig mange holder af at lytte til musik, imens de arbejder. Personligt, kan jeg bedst arbejde til musik uden vokal.

Der findes tusindvis af playlister på Youtube og Spotify, som er lavet specielt til os, der har svært ved at koncentrere os. Søg på “work music no vocal”, “focus music” etc. på din foretrukne musiktjeneste.

Blokér de værste tidsrøvere

Hvis der er hjemmesider, som du har svært ved at holde dig fra (eb.dk, Facebook, Instagram, LinkedIn etc.?), findes der en række apps og plugins, som kan blokere disse sider og tjenester.

Søg efter “website blocker”, “app blocker” el.lign. for at finde en app eller extension som kan blokere dine værste tidsrøvere.

Beløn dig selv

Vær god ved dig selv efter en endt arbejdsdag, hvor du har (eller næsten har) nået de ting, du havde sat dig for.

Vend din krop og hjerne til, at du er god ved dig selv, når tingene går efter planen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *